سه نكته براي تمركز بهتر روي انجام كارها

آموزش موفقيت با ذهنيت موفق

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

سه نكته براي تمركز بهتر روي انجام كارها

يكي از شرط‌هاي مهم موفقيت در دنياي امروزي قطعا تمركز است كه اين روزها كمتر كسي به آن توجه مي‌كند ولي ما به عنوان يك مدير هدف بايد راه‌هاي تمركز بهتر را ياد بگيريم و آن را جزو اصول اوليه كارمان قرار دهيم تا بتوانيم در زمان كمتر به نتايج بهتر برسيم.

 

هر بار كه كاري را شروع مي‌كنيم به انجام دادن، ذهن ما مدت زماني طول مي‌كشد تا بتواند خود را با شرايط هماهنگ كند و به اصطلاح روي انجام آن كار تمركز كند، خيلي چيزها مي‌تواند باعث شود اين زمان طولاني شود و برعكس آن عوامل هم وجود دارد كه مي‌تواند اين زمان را كاهش دهد.

 

حالا فرض كنيد هر بار كه حواسمان پرت مي‌شود، ذهن ما چقدر بايد زحمت بكشد تا دوباره به شرايط تمركز برگردد و در اين بين چقدر زمان و انرژي از دست مي‌دهيم، مانند راننده‌اي كه يك پايش روي پدال گاز است و ديگري روي پدال ترمز، در اين حالت ماشين در حالت ريپ زدن قرار مي‌گيرد يعني چند سانتيمتر جلو مي‌رود و بعد مي‌ايستد، دوباره چند سانتيمتر جلو مي‌رود بعد دوباره متوقف مي‌رود و اين روند تا زماني كه هر دو پا روي پدال گاز و ترمز باشد ادامه دارد.

 

بنابراين ما مي‌خواهيم كاري كنيم كه عواملي كه باعث حواس‌پرتي و ترمز در كار ما مي‌شود را شناسايي كرده و آن را حذف كنيم يا تا حد معقول كاهش دهيم، اينطوري ماشين موفقيت ما سرعت مي‌گيرد و مي‌توانيم به دستاوردهاي بزرگتر در زمان كمتر برسيم و اين كار را با تمركز بهتر انجام  مي‌دهيم.

 

در ادامه به سه كاري مي‌پردازيم كه باعث مي‌شوند تمركز ما در انجام كارها بيشتر شود و از طرفي  عوامل حواس‌پرت كمتر شوند و يا از بين بروند.

 

۱- اولويت‌بندي كارها

براي تمركز كردن راه‌هاي زيادي وجود دارد و البته تمرينات زيادي هم در اين رابطه هست كه مي‌توانيد با انجام آنها عضله تمركزتان را قوي‌تر سازيد ولي هر روشي را كه در پيش بگيريد قطعا يكي از مهمترين كارها براي تمركز بهتر اين است كه كارهايتان را اولويت‌بندي كنيد.

 

براي اينكار اول بايد هدف تان كه همان كاري است كه بايد انجام دهيد را مشخص كنيد، سپس تمام مواردي كه بايد انجام شود تا آن هدف يا كار اصلي تكميل شود را ليست كنيد، امروزه بيشتر كارها به  صورت پروژه‌اي انجام مي‌شود يعني اينكه يك كار اصلي وجود دارد كه خودش شامل چند كار فرعي است كه با تكميل كارهاي فرعي نهايتان كار اصلي هم تكميل مي‌شود.

 

در اين مرحله هر كار فرعي كه باعث مي‌رود هدف تان يا آن كار اصلي تكميل شود را بنويسيد، در  مرحله بعدي لازم است اهميت كارهايي كه ليست كرديد را مشخص كنيد، ممكن است بعضي كارها خيلي مهم و ضروري باشند و بعضي‌ها از اولويت و درجه كمتري برخوردار باشند،‌ مي‌توانيد براي نشان دادن اهميت كارهايتان از اعداد يا حروف الفبا استفاده كنيد.

 

مثلا براي كارهايي كه از اهميت بالايي برخوردارند از حرف «الف» و يا «A» استفاده كنيد و براي كارهايي كه اهميتشان كمتر است از حرف «ب» و يا «B» و همينطور الي آخر.

 

بعد از اينكه كارهايتان را اولويت‌بندي كرديد از مهمترين اولويت‌ها شروع به انجام مي‌كنيد و بهتر است در برنامه كاري‌تان بيشتر از ۵ يا ۶ كار را قرار ندهيد چون معمولا فرصت نمي‌كنيد بيشتر از آنها را هم انجام دهيد.

 

همين اولويت‌بندي كارها مي‌تواند تا حدود خيلي زيادي باعث پيشرفت و تمركز بهتر شما در كارتان  شود

 

۲- حذف عوامل حواس‌پرتي بيروني

همانطور كه در مثال بالا گفتيم راننده‌اي كه يك پايش روي پدال گاز باشد و يك پايش روي پدال ترمز، ماشينش در حالت ريپ زدن قرار مي‌گيرد، اولويت‌بندي كارها باعث فشار بيشتر روي پدال گاز مي‌شود و اين يعني سرعت بيشتر ولي از طرفي بايد پايمان را از روي ترمز هم برداريم تا ماشين حركت كند پس اينكه فقط روي انجام كارها تمركز كنيم كافي نيست، ما براي تمركز بهتر بايد عواملي  كه مانع مي‌شوند را هم شناسايي و حذف كنيم، اين عوامل به دو گروه كلي تقسيم مي‌شوند بعضي از عوامل بيروني هستند و گروه ديگر دروني.

 

براي حذف عوامل بيروني بهتر است خودتان را در حالت ايزوله قرار دهيد و جاي آرامي را براي انجام كارتان پيدا كنيد، هر چقدر محيط آرام‌تر باشد عوامل حواس پرت كمتر مي‌شود.

آموزش موفقيت و هدف

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.