انتخاب هدف و نحوه رسيدن به آن

آموزش موفقيت با ذهنيت موفق

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

انتخاب هدف و نحوه رسيدن به آن

 

انتخاب هدف يكي از مهمترين موضوعات زندگي ما است، براي اينكه به زندگي ايده‌آل خود دست يابيم لازم است از منطقه روزمرگي عبور كرده و به منطقه پيشرفت وارد شويم و اين كار با انتخاب هدف مناسب و تلاش براي رسيدن به آن امكان‌پذير است.

اما چطور مي‌توان اهداف مناسب را انتخاب و براي آن برنامه‌ريزي كرد و به آن دست يافت؟ در ادامه به جواب اين سوال‌ها مي‌پردازيم.

انتخاب هدف مناسب
بسياري از اساتيد موفقيت تجربياتي را از سمينارها، كارگاه‌ها، مشاوره‌ها و كلاس‌هاي خود عنوان كرده‌اند به اين صورت كه آنها از شاگردان خود مي‌خواستند اهداف و خواسته‌هاي ايده‌آل خود را روي كاغذ بنويسند، سپس دلايلي كه باعث شده است تا به آن خواسته نرسند را هم بنويسند.

 

 

در حقيقت آن دلايل، بهانه‌ها و موانعي بود كه اجازه حركت به سمت اهداف و زندگي ايده‌آل را به آن شاگردان نمي‌داد، دلايل يا بهتر است بگويم باورهاي محدودكننده زيادي وجود داشت كه شاگردان نوشته بودند، اما از ميان همه آنها يك دليل از همه پررنگ‌تر بود و تقريبا همه شاگردان آن را به روش‌هاي مختلف نوشته بودند، آن باور محدودكننده اين بود:

من به اندازه كافي خوب نيستم، يا به عبارت ديگر، من لياقت داشتن آن هدف و زندگي ايده‌آلم را  ندارم.

به جرئت مي‌توان گفت بيشتر افراد، فقطِ فقط به خاطر داشتن همين يك باور محدودكننده براي خود ارزش و احترام قائل نمي‌شوند و اهداف مناسبي را براي خود انتخاب نمي‌كنند و به همين دليل به زندگي ايده‌آل خود نمي‌رسند و به اهداف خيلي پايين‌تر از سطح توانايي‌هاي خود، رضايت مي‌دهند يا حتي بدتر از آن، اصلا هدفي انتخاب نمي‌كنند.

انتخاب هدف مناسب رابطه مستقيمي با ميزان ارزش و احترامي كه براي خودتان قائل هستيد دارد، پس قبل از اينكه هدف انتخاب كنيد، با خودتان خلوت كنيد، فكر كنيد، صحبت كنيد و يا هر كاري كه  دوست داريد انجام دهيد، ولي بايد به اين نتيجه برسيد كه شما انسان بسيار ارزشمندي هستند، مهم نيست ديگران در مورد شما چي فكر مي‌كنند و چه مي‌گويند، فقطِ فقط مهم اين است كه شما در مورد خودتان چي فكر مي‌كنيد. هزاران دليل بياوريد كه شما ارزشمند هستيد، به همين دليل خالقمان، ما را انسان آفريد نه چيز ديگر.

زماني كه اين باور محدودكننده از بين برود، داشتن هدف مناسب براي داشتن يك زندگي ايده‌آل سخت نيست، زمانيكه اين مانع را از سر راه خودتان برداشتيد، حالا نوبت اين است كه هدف تان را  انتخاب كنيد.

مراحل انتخاب هدف
روش‌هاي زيادي براي انتخاب هدف وجود دارد كه يكي از ساده‌ترين روش‌ها استفاده از اين ۶ مرحله  است:

قبل از شروع لازم است چند نكته را براي گرفتن نتيجه بهتر رعايت كنيم:
– اثربخشي شما بسيار افزايش خواهد يافت اگر از يك برگه يا دفتر استفاده كنيد تا هر چيزي كه به ذهنتان مي‌رسد را در آن يادداشت كنيد.
– بهتر است در يك جاي خلوت كه كسي مزاحمتان نشود اين كار را انجام دهيد.
– محيط آرام و به دور از استرس ايجاد كنيد.
– هر عاملي كه باعث حواس‌پرتي شما مي‌شود را از خود دور كنيد، مثل تلفن، موبايل، كامپيوتر يا هر وسيله يا چيزي كه باعث حواس‌پرتي شما مي‌شود.

۱) تهيه ليست اهداف
در اين مرحله لازم است خيال‌پردازي كنيد، به آينده برويد، به زماني كه شما صاحب يك زندگي ايده‌آل شده‌ايد، به همه چيزي‌هايي كه مي‌خواستيد رسيده‌ايد، واقعا به آنها فكر كنيد، لذت را احساس كنيد. حواس پنج‌گانه را به كار بگيريد، حالا بنويسيد:
– زندگي ايده‌آل شما چطوري است؟
– چه مواردي را مي‌بينيد؟
– به چه مواردي دست يافته‌ايد؟

همه مواردي را كه در خيالتان ديديد بنويسيد و سپس آن را به صورت ليست درآوريد. خساست به خرج ندهيد هر چيزي كه دوست داريد را بنويسيد.
آموزش موفقيت و هدف

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.