جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

راز پيشرفت و موفقيت در اجراي كارهاي بزرگ

راز پيشرفت چيست؟ و چگونه مي‌توان كارهاي بزرگي كه ما را به هدفمان مي‌رساند را انجام داد؟ و چگونه مي‌توان به اهداف بزرگ دست يافت؟ به احتمال زياد شما هم افرادي را ديده‌ايد كه كارشان ساختن پروژه‌هاي بزرگ ساختماني است مثل يك برج، يك سد بزرگ، يك شهرك و يا هر سازه ديگر. معمولا آنها قبل از اينكه دست به ساختن پروژه بزنند ابتدا ماكت كوچكي از آن را مي‌سازند و در تمام طول ساخت و تكميل پروژه، دائم به آن ماكت نگاه مي‌كنند و تمام افكار و تصميماتشان را روي آن ماكت متمركز مي‌كنند.

 

نكته‌ي بسيار ظريفي در اين روش وجود دارد و آن اين است، وقتي اين افراد، ماكتي از آن پروژه را مي‌سازند، وقتي دائم به آن فكر مي‌كنند و آن را از جوانب مختلف بررسي مي‌كنند، كم‌كم و به طور ناخودآگاه اين حس به آنها دست مي‌دهد كه مي‌توانند آن پروژه را اجرا كنند و آن را بسازند، آنها احساس مي‌كنند كه كنترل كارها را به دست دارند و مي‌توانند از پس اجراي آن پروژه برآيند.

 

هر بخشي از كار را كه اجرا مي‌كنند بارها و بارها به آن ماكت رجوع مي‌كنند و پيشرفت كارشان را بر اساس آن  مي‌سنجند. گاه ممكن است يك بخش از ماكت مثلا يك ساختمان را جابجا كنند و همين كار ساده يعني هزاران ساعت كار، هزاران مصالح و هزاران مورد ديگر جابجا مي‌شود.

 

راز پيشرفت در كارها

راز پيشرفت در كارها و پروژه‌هاي بزرگ اين است كه بتوانيم اين حس را در خودمان به وجود آوريم كه «مي‌توانيم از  عهده آن كار يا پروژه بر‌آييم.» وقتي بتوانيم آن را باور كنيم، كار تمام است يعني مي‌توانيم آن كار يا پروژه را به مرحله اجرا درآوريم.

اما چگونه مي‌توانيم اين احساس را در خودمان به وجود بياوريم؟

 

وقتي كارها بزرگ و پيچيده باشند به همان اندازه احساس ضعف و ناتواني مي‌كنيم ولي زماني كه آن را به بخش‌هاي كوچك و قابل كنترل تقسيم مي‌كنيم آن كار يا پروژه قدرت خود را از دست مي‌دهد و به ناچار تسليم ما مي‌شود، پس هر زمان احساس كرديد كه نمي‌توانيد از عهده كاري برآييد فقط كافيست آن را به بخش‌هاي كوچك‌تر تقسيم كنيد، اگر بازهم بزرگ بود، بازهم به بخش‌هاي كوچك‌تر تقسيم كنيد آنقدر كه بتوانيد از پس آن برآييد.

 

سپس تمام تمركزتان را بگذاريد روي به انجام رساند آن كارهاي كوچك. هر ساختمان بزرگي از هزاران قطعه كوچك ساخته شده است، روش كار اين است: «بزرگ فكر كنيم، كوچك عمل كنيم».

 

تقسيم كارهاي بزرگ به كارهاي كوچك

همانطور كه اشاره شد راز پيشرفت در كارها اين است كه آن را به قطعات كوچكتر و قابل كنترل تقسيم كنيم، در  بيشتر مواقع مي‌توان با فكر كردن راهكار آن را پيدا كرد، اما گاهي اوقات، كار به اين راحتي‌ها هم نيست، در اين حالت بهتر است به سراغ روش‌هاي ديگر برويم و از ديگران كمك بگيريم، در ادامه به ۴ مورد از اين روش‌ها مي‌پردازيم كه مي‌توان به كمك آنها، از سال‌ها سعي، تلاش، آزمون و خطا و به هدر رفتن وقت و انرژي صرفه‌جويي كرد.

 

۱- الگوبرداري

يك راز پيشرفت و موفقيت در هر كاري و در هر زمينه‌اي اين است؛ از افرادي كه قبلا آن كار را انجام داده‌اند و در آن  موفق بوده‌اند الگوبرداري كنيم، اين روش بسيار قدرتمند است، كافيست آنها را بيابيد و تمام حركاتشان را زير نظر بگيرد و رصد كنيد و حتي از آنها سوال بپرسيد و راهنمايي بخواهيد، ببينيد آنها چه كارهايي را و چطور انجام داده‌اند، روي چه مواردي تمركز كرده‌اند، چه نتايجي به دست آورده‌اند و چه عواملي باعث به وجود آمدن آن نتايج شده است.

ادامه مطلب را از اينجا مطالعه كنيد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.