چگونه آينده خود را بسازيم

آموزش موفقيت با ذهنيت موفق

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

چگونه آينده خود را بسازيم

يكي از مواردي كه ممكن است هميشه ذهن ما را به خود مشغول كند اين است كه چگونه آينده خود را بسازيم ؟ آيا هميشه بايد اين دغدغه و نگراني با ما باشد؟

در طي يك بررسي كه روي هزاران افراد موفق و ناموفق صورت گرفت مشخص شد افراد موفق و ناموفق كاملا متفاوت از هم فكر مي‌كنند.

افراد موفق، اغلب به آينده‌ فكر مي‌كنند، به اين فكر مي‌كنند كه مي‌خواهند به كجا بروند و مقصدشان چيست و چه كارهايي مي‌توانند انجام بدهند كه به آنجا برسند و سپس تمام تمركزشان را روي زمان حال و كارهايي كه مي‌توانند انجام دهند تا به مقصد و هدف شان برسند مي‌گذارند.

توجه كنيد افراد موفق، به آينده فكر مي‌كنند ولي تمركزشان روي دو چيز است:
– اول روي زمان حال است، يعني اينكه به گذشته زياد توجهي نمي‌كنند.
– دوم روي كارهايي كه مي‌توانند انجام دهند، نه اينكه كارهايي كه از عهده‌شان خارج است.

افراد ناموفق به مسائل موجود كه با آنها درست به گريبان‌اند و همينطور مسائل و مشكلاتي كه ممكن است در آينده براي آنها پيش بيايد فكر مي‌كنند، آنها بيشتر مواقع به گذشته فكر مي‌كنند و به  كارهاي اشتباهي كه در گذشته مرتكب شدند مي‌انديشند، به چيزهايي فكر مي‌كنند كه قدرت تغييرشان را ندارند.

گذشته مانند رد يك كشتي در دريا است، همانطور كه كشتي در حال حركت است از خود ردي باقي مي‌گذارد، اين رد هيچ كمكي به پيش رفتن كشتي نمي‌كند، اصلا قدرتي ندارد كه بخواهد كمك كند، پس اگر در گذشته اشتباهاتي مرتكب شده باشيد، خودتان را سرزنش نكنيد، به آنها قدرت ندهيد، سعي كنيد حتي توجهي به آنها نكنيد، مگر اينكه گذشته خوبي داشته باشيد، پيروزي‌هايي به دست آورده باشيد كه در آن صورت فقط به پيروزي‌ها مي‌توانيد فكر كنيد.

بنابراين اگر مي‌خواهيم جزو افراد موفق باشيم يكي از مهمترين كارهايي كه بايد انجام دهيم و شايد  يكي از بزرگترين چالش‌هاي ما اين باشد كه تمركزمان را از گذشته و مسائل موجود برداريم و رويآينده ، اهداف و خواسته‌هايمان و همينطور روي كارهايي كه در زمان حال مي‌توانيم انجام دهيم،  بگذاريم.

شايد اين سوال پيش آيد كه:
من الان درگير مسائلي هستم كه بايد حلشان كنم، چطوري مي‌توانم وقتي درگير چنين مسائلي هستم، به آينده فكر كنم و روي آن تمركز كنم؟

نكته‌ي بسيار مهم:
افراد موفق هم درگير مسائل هستند و بايد آنها را برطرف كنند و حتي ممكن است مسائل آنها چندين برابر مسائل يك فرد معمول باشد ولي آنها ياد گرفتند كه روي آينده و كارهايي كه مي‌توانند  انجام دهند تمركز كنند.

اگر بخواهيد روي مسائل موجود تمركز كنيد، دائم به اشتباهاتي كه در گذشته مرتكب شده‌ايد فكر كنيد، با اين كار فقط داريد به مسائل موجود و اشتباهات گذشته قدرت مي‌بخشيد و آنها كنترل اوضاع را دست مي‌گيرند و بيشتر و بيشتر تشديد مي‌شوند و طبق قانون تمركز شما مسائل و مشكلات بيشتر را جذب مي‌كنيد.

يك كشتي زماني كه مي‌خواهد تغيير مسير بدهد شايد فقط چند درجه سكان را به چپ يا راست بچرخاند و اين تغيير آنقدر كم است كه حتي ملموس نيست و شايد كسي هم متوجه چنين تغيير مسيري نشود ولي هرچقدر كشتي در مسير جديد پيش مي‌رود، به همان ميزان فاصله‌اش با مسير قبلي بيشتر مي‌شود.

اين موضوع در مورد ما هم صدق مي‌كند، هر چقدر بيشتر روي آينده و كارهايي كه در زمان حال  مي‌توانيم انجام دهيد تا به مقصد و هدفمان برسيم، تمركز كنيم، به همان ميزان مي‌توانيم از مسير اشتباه فعلي فاصله بگيريم.

چگونه مي‌توانيم روي آينده تمركز كنيم؟
دكتر ادوارد بنفيلد، استاد دانشگاه هاروارد، ۵۰ سال از عمر خود را به تحقيق در مورد «رهبري و آينده‌ نگري» اختصاص داد و نتيجه‌ي اين ۵۰ سال تحقيق و پژوهش را اينطور عنوان كرد:
آموزش موفقيت و هدف

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.