چگونه زمان را مديريت كنيم

آموزش موفقيت با ذهنيت موفق

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

چگونه زمان را مديريت كنيم

مديريت زمان يكي از بخش هاي جدا نشدني هدف گذاري است، اگر ما هدفي انتخاب مي كنيم، مطمئنا دلمان مي خواهد در كمترين زمان ممكن به آن هدف دست پيدا كنيم، اينجاست كه داشتن مهارت مديريت زمان به كمك ما مي آيد، بنابراين يكي از مهمترين مهارت هايي كه براي يك مدير هدف لازم و ضروري است مهارت مديريت زمان است.

 

۱- فلسفه مديريت زمان

وقتي ما هدفي انتخاب مي كنيم، اين هدف با توجه به كوچكي يا بزرگي آن مي تواند شامل ده ها، صدها و حتي هزاران كار و فعاليت باشد، كه بعضي از اين كارها و فعاليت ها:

 

– از ارزش و اهميت بسيار زياد و كليدي برخوردارند.

– از ارزش و اهميت كمتري نسبت به گروه بالا دارند.

– براي رسيدن به هدف نه تنها ارزشي ندارند بلكه كاملا اشتباه و مضر هم هستند.

 

اينكه از كجا بايد تشخيص دهيم كدام كار با ارزش است، كدام بي ارزش، كدام يكي را مي توانيم واگذار كنيم تا ديگران انجام دهند و كدام يكي را حتما بايد خودمان انجام دهيم، نيازمند مهارت مديريت زمان است.

 

فرض كنيد يك زمين ۱۰۰۰ متري در اختيار داريم، ما كه نمي توانيم اين زمين را كم و زياد كنيم، هر كاري هم كنيم زمين همان ۱۰۰۰ متر است و بيشتر هم نمي شود ولي مي توانيم به جاي كاشتن يك بذر كم ارزش از يك بذر ارزشمند استفاده كنيم، مثلا به جاي كاشتن جو، بذر زعفران بكاريم يا هر محصولي كه گران تر است.

 

هر كشاورزي سعي مي كند با استفاده از بذر مرغوب، آبياري، كود دهي و مراقبت صحيح و اصولي، تكنولوژي روز و خيلي كارهاي ديگر از زمين محدود خود بيشترين محصول را به دست بياورد.

 

در مورد زمان هم همينطور است، واقعيت اين است كه زمان هم مانند آن ۱۰۰۰ متر زمين مي ماند، ما نمي توانيم زمان را كم و زياد كنيم، هر كاري هم كنيم مانند بقيه در يك شبانه و روز ۲۴ ساعت زمان در اختيار داريم، اما مي توانيم با استفاده از تكنيك هاي مديريت زمان كه در اصل مديريت خودمان و عملكردمان است، بيشترين نتيجه را به دست بياوريم.

 

كار ما در مديريت زمان اين است كه تا مي توانيم، كارهاي بي ارزش يا كم ارزش را شناسايي و سپس آنها را حذف كنيم، بعضي از كارها را كه مي توانيم به ديگران واگذار كنيم تا آنها انجام دهند و زمان صرفه جويي شده را به كارهاي باارزش و با اهميت اختصاص دهيم.

برگرفته از چگونه زمان را مديريت كنيم

آموزش موفقيت و  هدف

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.